ASTIGMATIZAM – sve što trebate znati

Astigmatizam je refrakcijska pogreška oka, također poznata kao “cilindar”

Astigmatizam je stanje koje često susrećemo, a uzrokuje ga pogreška kod oblika rožnice – nastaje ako je rožnica nepravilno zakrivljena, što može promijeniti način na koji svjetlost prolazi, ili se lomi, prema mrežnici. Astigmatizam uzrokuje zamagljenost ili iskrivljenost predmeta koje gledamo.

Vrste astigmatizma

• Dvije su glavne vrste astigmatizma
  • rožnični astigmatizam – nepravilno zakrivljena rožnica koja ne lomi podjednako zrake svjetla u svim meridijanima
  • lećni astigmatizam – nepravilno zakrivljena očna leća

Astigmatizam se najčešće pojavljuje u kombinaciji s dalekovidnošću ili kratkovidnošću. Ljudi koji boluju od astigmatizma obično imaju i teškoća pri gledanju kod slabog osvjetljenja (čim se smrači) te također ne mogu nositi mekane kontaktne leće.

Uzroci

• Uzroci astigmatizma nisu poznati, ali znamo da genetika kod ovog stanja igra veliku ulogu. Astigmatizam često susrećemo već kod rođenja, a može se razviti u kasnijoj dobi te u slučaju ozljede oka. Ovo stanje pogađa i djecu i odrasle, a može vas zadesiti ako:
  • u vašoj obitelji postoji povijest astigmatizma ili drugih očnih problema poput distrofije rožnice.
  • u oku postoje ožiljci ili kod stanjene mrežnice
  • kod prenaglašene kratkovidnosti koja uzrokuje zamagljenost gledanja na daljinu
  • kod prenaglašene dalekovidnosti koja uzrokuje zamagljenost gledanja na blizinu
  • kod povijesti određenih vrsta očnih operacija, poput operacije katarakte

Simptomi

• Simptomi se razlikuju od osobe do osobe – neki ljudi uopće nisu detektirali simptome astigmatizma prije pregleda, dok u nekih nailazimo na:
  • zamagljen, nefokusiran vid na sve udaljenosti
  • teškoće pri gledanju po noći
  • napor oka
  • “škiljenje”
  • iritacija oka
  • glavobolje

Posjetite svog liječnika oftalmologa imate li simptome astigmatizma. Imajte na umu da neke simptome također možete otkriti zbog drugih zdravstvenih problema, no svakako osigurajte redovite preglede očiju.

Dijagnosticiranje

Dijagnosticiranje astigmatizma uključuje temeljit pregled očiju:

Test procjene oštrine vida – tijekom ovog testiranja vaš će liječnik zatražiti da pročitate slova s određene udaljenosti kako bi se odredilo koliko ih jasno vidite.

Pregled refrakcije – Vaš liječnik vam može otkriti vrstu i stupanj refrakcijske pogreške pomoću pregleda refrakcije. Nalaz može pokazati da imate više od jedne refrakcijske pogreške. Na temelju nalaza refrakcije vaš će vam očni specijalist odrediti dioptriju.

Keratometrija – Keratometrija je oftalmološki pregled kojim se mjeri zakrivljenost rožnice. Zakrivljenost se mjeri pomoću keratometara ili, u novije vrijeme, rožničnih topografa. Keratometrija je jedan od najvažnijih čimbenika pri odluci o izboru kontaktnih leća.

Liječenje

Blagi oblici astigmatizma ne zahtijevaju nužno liječenje, dok kod ozbiljnijih slučajeva vaš liječnik oftalmolog može preporučiti sljedeće metode:

Korektivne leće

Nošenje naočala ili kontaktnih leća jedan je od najčešćih i neinvazivnih načina tretiranja. Od kontaktnih leća često se preporučuju Orto-k leće, posebno dizajnirane kako bi preoblikovale rožnicu za vrijeme spavanja, omogućavajući jasan vid tijekom dana bez nošenja leća te leće za astigmatizam – torične kontaktne leće koje imaju dvije mogućnosti te su izrađene sa zakrivljenošću pod različitim kutevima (jedan za astigmatizam, drugi za kratkovidnost ili dalekovidnost).

Operacija

LASIK operacija može biti potencijalno rješenje problema za ljude s različitim oblicima astigmatizma – zahvaljujući modernim tehnologijama većina pacijenata s astigmatizmom ima pozitivne rezultate nakon LASIK-a. Ovom se operacijom mijenja struktura rožnice (ravnanjem ili dodavanjem nagiba koristeći laser). Prije samog laserskog zahvata svaki će potencijalni pacijent biti podvrgnut pretragama, ali neće svi dobiti dopuštenje za LASIK operaciju. LASIK operacija preporuča se napraviti tek kada se tijelo prestane razvijati, a nikako prije 18 godine života.

Potencijalne komplikacije kod astigmatizma

Ako se ne tretira, astigmatizam može uzrokovati slabovidnost. Ovo se stanje ne ubraja u dioptrijske pogreške oka (refrakcijske) već u funkcionalne. Možemo ga definirati kao smanjenje oštrine vida uzrokovano slabljenjem oka zbog neaktivnosti. Centar za vid u mozgu ne obrađuje informacije koje dolaze iz slabijeg oka, već prima samo vizualne podražaje zdravog oka.

Ukoliko imate ovakve ili slične simptome, javite nam se na broj 091 400 5432 ili putem kontakt forme i dogovorite pregled!